Τι πρέπει να προσέξεις όταν χρησιμοποιείς σε μια δουλειά Ειδικά Χαρτιά.

Έχεις πάρει στα χέρια σου ένα δειγματολόγιο από ειδικά χαρτιά και αρχίζεις τα επιφωνήματα, “ώ τι ωραίο αυτό, ώ τι ωραίο εκείνο” και κάνεις σχέδια να τα χρησιμοποιήσεις στις επόμενες δουλειές σου. Τυπώνεις την επόμενη δουλειά σου σε ένα από αυτά τα σούπερ τρομερά και πανάκριβα χαρτιά για να εντυπωσιάσεις τον πελάτη και να εμπλουτίσεις το portfolio σου και όταν παραλαμβάνεις τη δουλειά από τον τυπογράφο έρχεται η ώρα της αλήθειας… Η θερμοτυπία δεν απέδωσε σωστά στο χαρτί, η πίκμανση δεν έκανε δουλειά, το χρώμα δεν ήταν αποκαλυπτικό, το τοπικό uv έσπασε στην πίκμανση, το γκοφρέ δεν είχε το βάθος που περίμενες και πολλά άλλα μυστήρια, απρόβλεπτα θέματα. Ο τυπογράφος σηκώνει τα χέρια ψηλά και σου λέει πως φταίει το χαρτί και το πιθανότερο είναι να έχει δίκιο.
Το κάθε ειδικό χαρτί από τα εκατοντάδες που έχεις στις πανέμορφες βεντάλιες σου είναι διαφορετικό και έχει τις δικές του προδιαγραφές. Άλλο είναι μαλακό και άλλο σκληρό, άλλο έχει λεία επιφάνεια και άλλο πορώδες, άλλο κάνει για εκτύπωση offset και άλλο για digital, άλλο δέχεται καλά τις θερμοτυπίες και άλλο όχι κλπ. Πρωτού βάλεις το χέρι βαθιά στην τσέπη του πελάτη σου σκέψου καλά και ψάξε για να κάνεις τη σωστή επιλογή. Υπάρχουν τεχνικά θέματα που ούτε οι τυπογράφοι γνωρίζουν, ούτε οι καλύτεροι γραφίστες και μερικές φορές ούτε οι ίδιοι οι χαρτέμποροι.
Τι πρέπει να προσέξεις όμως;
Αν πρόκειται να κάνεις γκοφρέ το χαρτί πρέπει να είναι μαλακό. Τα σκληρά χαρτιά όταν πιέζονται για να αποκτήσουν βάθος σπάζουν από την πίσω πλευρά οπότε ο τεχνίτης δεν μπορεί να δώσει μεγάλη πίεση στο κλισέ.
Αν πρόκειται να κάνεις σποτ uv πρόσεξε να μην έχεις σχεδιάσει επικάλυψη πάνω σε τσάκιση. Υπάρχει πιθανότητα να σπάσει το UV και να φανεί άθλιο.
Αν πρόκειται να χρησιμοποιήσεις το χαρτί για εξώφυλλο σε κάποιο έντυπο πρόσεξε, ο βιβλιοδέτης να μην βάλει καφέ ή λευκή κόλα αλλά διαφανή. Πρόσεξε πριν το επιλέξεις να ελέγξεις αν γίνεται σωστά η πίκμανση ακόμη και αν τα νερά είναι σωστά, πολλά χαρτιά δεν είναι φιλικά στις πικμάνσεις και ειδικά κάποια σκληρά.
Μην τυπώνεις ανοιχτό χρώμα πάνω σε σκουρόχρωμο χαρτί με εκτύπωση offset γιατί τα χρώματα δεν είναι επικαλυπτικά.
Πρόσεξε να ενημερώσεις τον τυπογράφο όταν το χαρτί που επέλεξες έχει δυο διαφορετικές πλευρές.
Αν θέλεις να το πλαστικοποιήσεις σιγουρέψου πως το χαρτί πλαστικοποιείται σωστά και δεν αφήνει κενά. Επίσης υπάρχουν χαρτιά που είναι φιλικά στην θερμή και άλλα στην κρύα πλαστικοποίηση με κόλα.
Αν θέλεις να προσθέσεις θερμοτυπία σιγουρέψου πως το υλικό θερμοτυπίας που επέλεξες θα πιάσει σωστά στο συγκεκριμένο χαρτί.
Αν πρόκειται να τυπώσεις ψηφιακά σιγουρέψου πως το χαρτί τυπώνεται και πως περνάει στο μηχάνημα. Υπάρχουν χαρτιά που δεν είναι φιλικά στις τροφοδοσίες κάποιων ψηφιακών μηχανών.
Σε περίπτωση που θέλεις να λαμινάρεις δυο ή τρία χαρτιά σιγουρέψου πως τα χαρτιά επιδέχονται κόλα και δεν σκευρώνουν με τη χρήση υγρής κόλας.
Γενικώς τα ειδικά χαρτιά επειδή είναι από τη φύση τους όμορφα δεν έχουν φτιαχτεί για να φορτώνονται με πολλές επεξεργασίες και το καθένα έχει τη δικιά του λογική από τους δημιουργούς του.
Προσπάθησε να είσαι λογικός όταν θα επιλέξεις ένα ειδικό χαρτί και να γνωρίζεις τις τεχνικές διαδικασίες για κάθε επεξεργασία. Συμβουλέψου τον χαρτέμπορο σου πριν αγοράσεις και αν δεν έχει τις απαραίτητες γνώσεις ζήτα ένα δείγμα από μια η δύο επιλογές χαρτιών και κάνε δοκιμή με τον τυπογράφο σου πριν αγοράσεις μεγάλες ποσότητες. Υπολόγιζε πάντα ένα κόστος για τέτοιες διαδικασίες και φρόντιζε να έχεις τον απαραίτητο χρόνο στη διάθεση σου. Η εμπειρία που θα αποκτήσεις από τα ειδικά χαρτιά είναι ανεκτίμητη γιατί δυστυχώς χτίζεται μέσα από λάθη. Φρόντισε να κάνεις όσο το δυνατόν λιγότερα.

Από τον Γιάννη Μπακιρτζίδη / fb @bakirtzidis

Typodemons 2

Leave a Comment